Klubben Motorsegelflyg Pilotutbildning Presentflygning Aktiviteter Bilder Länkar Gästbok Forum
   

 

Hemavan 2003

Dagboksanteckningar - Mats Karlsson

Lördag 6 sep

deltagarbild

Kl 10.00 samlades vi på klubben för att packa ihop den utrustning vi skulle behöva under lägerveckan. Beslut togs på morgonen att båda flygplanen skulle med, en bidragande orsak till beslutet var det fina vädret.
Lottning av flygbesättningar för transportflygning utfördes. Oddsen för flygning var ganska goda med bara 6 deltagare, 2 flygplan och 2 bilar. Utfallet av lottningen blev att Ivar och Terje skulle flyga Fourniern, Ove och jag skulle flyga SF-25:an.
Flygningen gick utan intermezzon i strålande solsken, mellanlandning i Gunnarn för tankning av SF-25:an ur medhavd dunk.
Vi landade i Hemavan klockan halvtre. En sen lunch intogs på smörbollen. Janne anslöt med bil två timmar senare (han överskred inte en enda hastighetsbegränsning) och Göran framåt kvällningen med flygplanvagnen. Vi inspekterade förläggningen bestående av två st lgh i SIF:s stuga på Karls väg. Janne, Terje och Ivar i lgh P3. Göran, Ove och jag i lgh P4. På kvällen gick vi på hotellet och tog en öl.

Söndag 7 sep

Uppstigning tidigt för morgonpromenad kl 08.00. Ove, Janne och jag bangade. Svag sydvästlig vind, flera vågmoln syntes.
Efter start märkte vi att vinden var betydligt starkare på höjd, ca 50-60 km/h. Strax söder om Syterskalet på östra sidan om Norra Storfjället bar vågen till drygt 3000 meter Samtliga nådde ca 3000 meter, Ivar blev högst med 4500 meter då han tvingades avbryta med stig på 2 m/s p g a frånvaron av syrgas. Åke Svensson och Henrik Roos nådde samtidigt 8000 meter över Tärnasjön. Middag i P4 bestående av köttbullar.

Måndag 8 sep

Morgonpromenad upp på kalfjället efter Kungsleden. Ove, Janne och jag sover sött. Sydvästlig vind, svagare än under söndagen. Bra våg under dagen upp till ca 3000 meter. Middag i P3, entrecote.

Tisdag 9 sep

Dimma över dalen på morgonen. Jag, Ivar och Göran gick en morgonpromenad i Klippen. Terje förberdde bogsering med Älvsbyn, Ove och Janne var fortsatt morgontrötta. Sydvästlig vind och vågflygning till ca 3000 meter. Middag i P4, meny spagetti och köttfärssås.

Onsdag 10 sep

Morgonpromenad i Ruttjebäcken, samtliga var med. Fin morgon med sol och svag vind, varmt på fjället. Under dagen var vinden rakt sydlig och ca 50-60 km/h, dock ingen våg.
Jag och Ivar åkte en tur till Kittelfjäll. Vi passerade fjället Daune där min bror skulle befinna sig i närheten av toppen, vi lyckades dock inte lokalisera honom men han såg oss. På eftermiddagen kom Tord med dotter på besök. Tord följde med Göran på en flygtur. På kvällen åt vi surströmming i P3 (bra planerat av oss i P4).

Torsdag 11 sep

Morgonpromenad upp till Mortsbäcken och kalfjället (Jag, Ivar, Göran och Terje). Under dagen lugnt och klart väder. Jag tog med kameran och fotograferade en del från luften. Janne åkte på eftermiddagen hem till Umeå. Tournedos på kvällen i P4.

Fredag 12 sep

Förlängd morgonpromenad på elljuspåret i Hemavan och vidare upp till botaniska trädgården. Charterflyg som anlände kl 12 gjorde att allt segelflyg var avlyst i två timmar. Göran åkte hem vi lunchtid. Terje, Ivar, Ove och jag avslutade med en god middag på Sånninggården i Klippen. Bra underhållning av Mo i Rana damhandbollslag.

Lördag 13 sep

Urstädning av stugorna. Lunch på smörbollen. Departure mot Umeå kl 13.30.
Terje i SF-25:an.
Ove och jag i Fourniern.
Ivar i Mazda 626.

Arrival SF-25 / Fournier - kl 16.30.
Arrival Mazda 626 - kl 20.00.

Sammanfattning

54 timmars total flygtid under veckan,
Fournier – 28 tim och
SF:25 – 26 tim.

Under vecka 37 deltog totalt –
14 segelflygplan,
3 motorseglare och
2 bogserflygplan
samt ett stort antal flygare.

Veckans höjdpunkter (utan inbördes ordning)
Jag förundras över Oves utsökta landningar.
Görans tournedos på torsdagen var en riktig höjdare.
Ivars höjdflygning på söndagen. Syrgas nästa år?

Vidare till dagboken för 2004